dinsdag 25 mei 2010

Eenvoudig leven

Uit: Leven is de moeite waard, van Phil Bosmans


Als ik in de lente door de velden,
de weiden en de bossen ga,
zie ik hoe alles zijn weg zoekt
naar het licht. 
Alles groeit naar het licht toe. 


Alleen de mens heeft zich afgekeerd van 
het licht. Hij heeft zich overgeleverd aan
de materie, hij houdt zich bezig met geld
verdienen en geld uitgeven, met
profiteren en consumeren, hij zit vast
met een onverzadigbare honger naar
steeds meer. 


In deze grijze, doodse en materialistische
mentaliteit steekt geen boodschap meer.
Je hoort geen lied meer in de dingen.
Er zit geen droom meer in.
De droom is doodgegaan
in weldoorvoede lichamen
met een leeg gemoed.


Schep stilte om je heen,
schep stilte in jezelf.
Kijk diep in je eigen hart.
Bevrijd je uit de vangarmen van de 
consumptiemaatschappij, die de laatste
restjes vrijheid uit je wegrooft.
Keer terug
naar een eenvoudige levensstijl.


Eenvoudig leven is:
lachend afscheid nemen van je teveel,
je losmaken van duizend dode dingen
die je door de reclame opgedrongen 
worden als nieuw en onmisbaar,
dankbaar genieten
van de vele kleine dingen,
blij zijn met de goede mensen
om je heen.
Weer bewust gaan leven,
elke dag die je zomaar gegeven wordt.
Want echt gezond en vrolijk leven
is de moeite waard. 


In elke bloeiende bloem,
In elke zingende vogel,
hoor ik Zijn liefde. 
In elke hand die mij steunt,
voel ik Zijn zorg voor mij.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten